Robot teachers
If you think of the jobs robots could never do, you would probably put doctors and teachers at the top of the list. It's easy to imagine robot cleaners and factory workers, but some jobs need human connection and creativity. But are we underestimating what robots can do? In some cases, they already perform better than doctors at diagnosing illness. Also, some patients might feel more comfortable sharing personal information with a machine than a person. Could there be a place for robots in education after all?
British education expert Anthony Seldon thinks so. And he even has a date for the robot takeover of the classroom: 2027. He predicts robots will do the main job of transferring information and teachers will be like assistants. Intelligent robots will read students' faces, movements and maybe even brain signals. Then they will adapt the information to each student. It's not a popular opinion and it's unlikely robots will ever have empathy and the ability to really connect with humans like another human can.
One thing is certain, though. A robot teacher is better than no teacher at all. In some parts of the world, there aren't enough teachers and 9–16 per cent of children under the age of 14 don't go to school. That problem could be partly solved by robots because they can teach anywhere and won't get stressed, or tired, or move somewhere for an easier, higher-paid job.
Those negative aspects of teaching are something everyone agrees on. Teachers all over the world are leaving because it is a difficult job and they feel overworked. Perhaps the question is not 'Will robots replace teachers?' but 'How can robots help teachers?' Office workers can use software to do things like organise and answer emails, arrange meetings and update calendars. Teachers waste a lot of time doing non-teaching work, including more than 11 hours a week marking homework. If robots could cut the time teachers spend marking homework and writing reports, teachers would have more time and energy for the parts of the job humans do best.
(Adapted from https://learnenglish.britishcouncil.org/skills/reading/b1-reading/robot-teachers)
Question 28. Which of the following best paraphrases the underlined sentence in paragraph 2?
A. It is highly improbable that robots will establish empathy and break all the connections with humans like another human can.
B. Robots probably will develop empathy and establish connection with humans.
C. Robots are unlikely to be empathetic and well able to connect with humans like another human can.
D. It is probable that robots won’t demonstrate empathy and sever all the connections with humans like another human can.
Giải thích
DỊCH BÀI
|
Robot teachers
|
Giáo viên robot
|
If you think of the jobs robots could never do, you would probably put doctors and teachers at the top of the list. It's easy to imagine robot cleaners and factory workers, but some jobs need human connection and creativity. But are we underestimating what robots can do? In some cases, they already perform better than doctors at diagnosing illness. Also, some patients might feel more comfortable sharing personal information with a machine than a person. Could there be a place for robots in education after all?
|
Nếu bạn nghĩ về những công việc mà robot không bao giờ có thể làm, có lẽ bạn sẽ xếp bác sĩ và giáo viên lên đầu danh sách. Thật dễ dàng để hình dung robot dọn dẹp và công nhân nhà máy, nhưng một số công việc cần sự kết nối và sáng tạo của con người. Nhưng liệu chúng ta có đang đánh giá thấp khả năng của robot hay không? Trong một số trường hợp, chúng đã thực hiện việc chẩn đoán bệnh tốt hơn bác sĩ. Ngoài ra, một số bệnh nhân có thể cảm thấy thoải mái hơn khi chia sẻ thông tin cá nhân với máy móc hơn là với con người. Liệu robot có thể có chỗ đứng trong giáo dục hay không?
|
British education expert Anthony Seldon thinks so. And he even has a date for the robot takeover of the classroom: 2027. He predicts robots will do the main job of transferring information and teachers will be like assistants. Intelligent robots will read students' faces, movements and maybe even brain signals. Then they will adapt the information to each student. It's not a popular opinion and it's unlikely robots will ever have empathy and the ability to really connect with humans like another human can.
|
Chuyên gia giáo dục người Anh Anthony Seldon nghĩ là có. Và ông thậm chí còn đưa ra một mốc thời gian cho sự xâm chiếm của robot trong lớp học: năm 2027. Ông dự đoán robot sẽ đảm nhận công việc chính là truyền đạt thông tin và giáo viên sẽ giống như trợ lý. Robot thông minh sẽ đọc khuôn mặt, chuyển động và có thể cả tín hiệu não của học sinh. Sau đó, chúng sẽ điều chỉnh thông tin cho từng học sinh. Đó không phải là một ý kiến phổ biến và không có khả năng robot sẽ có sự đồng cảm và khả năng thực sự kết nối với con người như một con người khác có thể.
|
One thing is certain, though. A robot teacher is better than no teacher at all. In some parts of the world, there aren't enough teachers and 9–16 percent of children under the age of 14 don't go to school. That problem could be partly solved by robots because they can teach anywhere and won't get stressed, or tired, or move somewhere for an easier, higher-paid job.
|
Tuy nhiên, một điều chắc chắn là. Một giáo viên robot vẫn tốt hơn là không có giáo viên nào cả. Ở một số nơi trên thế giới, không có đủ giáo viên và 9–16% trẻ em dưới 14 tuổi không được 1 đến trường. Vấn đề đó có thể được giải quyết một phần bằng robot vì chúng có thể dạy ở bất cứ đâu và sẽ không bị căng thẳng, mệt mỏi hoặc chuyển đến nơi nào đó để làm một công việc dễ dàng hơn, được trả lương cao hơn.
|
Those negative aspects of teaching are something everyone agrees on. Teachers all over the world are leaving because it is a difficult job and they feel overworked. Perhaps the question is not 'Will robots replace teachers?' but 'How can robots help teachers?' Office workers can use software to do things like organise and answer emails, arrange meetings and update calendars. Teachers waste a lot of time doing non-teaching work, including more than 11 hours a week marking homework. If robots could cut the time teachers spend marking homework and writing reports, teachers would have more time and energy for the parts of the job humans do best.
|
Những khía cạnh tiêu cực của nghề dạy học là điều mà mọi người đều đồng ý. Giáo viên trên khắp thế giới đang rời bỏ công việc vì đây là một công việc khó khăn và họ cảm thấy bị làm việc quá sức. Có lẽ câu hỏi không phải là "Robot sẽ thay thế giáo viên chứ?" mà là "Robot có thể giúp giáo viên như thế nào?" Nhân viên văn phòng có thể sử dụng phần mềm để thực hiện các công việc như sắp xếp và trả lời email, sắp xếp cuộc họp và cập nhật lịch. Giáo viên lãng phí rất nhiều thời gian để làm những công việc không phải dạy học, bao gồm hơn 11 giờ mỗi tuần để chấm bài tập về nhà. Nếu robot có thể cắt giảm thời gian giáo viên dành cho việc chấm bài tập về nhà và viết báo cáo, giáo viên sẽ có nhiều thời gian và năng lượng hơn cho những phần công việc mà con người làm tốt nhất.
|
Câu nào sau đây diễn giải lại câu được gạch chân trong đoạn 2 một cách tốt nhất?
A. Rất khó có khả năng robot sẽ thiết lập được sự đồng cảm và phá vỡ mọi kết nối với con người như con người khác có thể làm. (A sai vì câu gốc không đề cập ‘phá vỡ mọi kết nối’.)
B. Robot có thể sẽ phát triển được sự đồng cảm và thiết lập được kết nối với con người. (B sai vì câu gốc đề cập robot ‘không có khả năng’ có sự đồng cảm, không phải ‘phát triển được sự đồng cảm’.)
C. Robot không có khả năng đồng cảm và có thể kết nối tốt với con người như con người khác có thể làm. (C đúng với nghĩa của câu gốc.)
D. Rất có khả năng robot sẽ không thể hiện sự đồng cảm và cắt đứt mọi kết nối với con người như con người khác có thể làm. (D sai vì câu gốc không đề cập ‘cắt đứt mọi kết nối’.)
Thông tin:
It's unlikely robots will ever have empathy and the ability to really connect with humans like another human can. (Không có khả năng robot sẽ có sự đồng cảm và khả năng thực sự kết nối với con người như một con người khác có thể.)
→ Chọn đáp án C
Question 29. Which of the following is NOT mentioned as one of the robots’ abilities in the future?
A. to read students' faces B. to adapt the information
C. to have empathy D. to transfer information
Giải thích
Câu nào sau đây KHÔNG được đề cập đến như một trong những khả năng của robot trong tương lai?
A. đọc được khuôn mặt của học sinh
B. điều chỉnh thông tin
C. có sự đồng cảm
D. truyền tải thông tin
Thông tin:
He predicts robots will do the main job of transferring information and teachers will be like assistants. Intelligent robots will read students' faces, movements and maybe even brain signals. Then they will adapt the information to each student. (Ông dự đoán robot sẽ đảm nhận công việc chính là truyền đạt thông tin và giáo viên sẽ giống như trợ lý. Robot thông minh sẽ đọc khuôn mặt, chuyển động và có thể cả tín hiệu não của học sinh. Sau đó, chúng sẽ điều chỉnh thông tin cho từng học sinh.)
→ A, B, D được đề cập.
→ C không được đề cập.
→ Chọn đáp án C
Question 30. In which paragraph does the writer discuss the shortage of teachers in some parts of the world?
A. Paragraph 2 B. Paragraph 1 C. Paragraph 4 D. Paragraph 3
Giải thích
Trong đoạn văn nào tác giả thảo luận về tình trạng thiếu giáo viên ở một số nơi trên thế giới?
A. Đoạn 2
B. Đoạn 1
C. Đoạn 4
D. Đoạn 3
Tác giả thảo luận về tình trạng thiếu giáo viên ở một số nơi trên thế giới ở đoạn 3.
Thông tin:
In some parts of the world, there aren't enough teachers and 9–16 per cent of children under the age of 14 don't go to school. (Ở một số nơi trên thế giới, không có đủ giáo viên và 9–16% trẻ em dưới 14 tuổi không được đến trường.)
→ Chọn đáp án D
Question 31. In which paragraph does the writer mention a present causal relationship?
A. Paragraph 2 B. Paragraph 1 C. Paragraph 4 D. Paragraph 3
Giải thích
Trong đoạn văn nào tác giả đề cập đến mối quan hệ nhân quả hiện tại?
A. Đoạn 2
B. Đoạn 1
C. Đoạn 4
D. Đoạn 3
Tác giả đề cập đến mối quan hệ nhân quả hiện tại ở đoạn 4.
Thông tin:
Teachers all over the world are leaving because it is a difficult job and they feel overworked. (Giáo viên trên khắp thế giới đang rời bỏ công việc vì đây là một công việc khó khăn và họ cảm thấy bị làm việc quá sức.)
→ Chọn đáp án C
Question 32. The word comfortable in paragraph 1 is OPPOSITE in meaning to _______.
A. relaxed B. hard C. pleased D. contented
Giải thích
Từ comfortable ở đoạn 1 TRÁI NGHĨA với _______.
A. relaxed /rɪˈlækst/ (adj): thư giãn, thoải mái
B. hard /hɑːrd/ (adj): cứng, khó khăn, vất vả
C. pleased /pliːzd/ (adj): hài lòng, vui mừng
D. contented /kənˈtentɪd/ (adj): hài lòng, mãn nguyện
- comfortable /ˈkʌmfərtəbl/ (adj): thoải mái, dễ chịu >< hard
Thông tin:
Also, some patients might feel more comfortable sharing personal information with a machine than a person. (Ngoài ra, một số bệnh nhân có thể cảm thấy thoải mái hơn khi chia sẻ thông tin cá nhân với máy móc hơn là với con người.)
→ Chọn đáp án B
Question 33. The word negative in paragraph 4 could be best replaced by _______.
A. striking B. inspiring C. fundamental D. unfavourable
Giải thích
Từ negative trong đoạn 4 có thể được thay thế tốt nhất bằng _______.
A. striking /ˈstraɪkɪŋ/ (adj): nổi bật, ấn tượng
B. inspiring /ɪnˈspaɪərɪŋ/ (adj): truyền cảm hứng, khích lệ
C. fundamental /ˌfʌndəˈmentl/ (adj): cơ bản, chủ yếu, thiết yếu
D. unfavourable /ʌnˈfeɪvərəbl/ (adj): bất lợi, không thuận lợi
- negative /ˈneɡətɪv/ (adj): tiêu cực, phủ định = unfavourable
Thông tin:
Those negative aspects of teaching are something everyone agrees on. (Những khía cạnh tiêu cực của nghề dạy học là điều mà mọi người đều đồng ý.)
→ Chọn đáp án D
Question 34. The word they in paragraph 2 refers to _______.
A. students’ brain signals B. students' faces
C. students' movements D. intelligent robots
Giải thích
Từ they trong đoạn 2 ám chỉ _______.
A. tín hiệu não của học sinh
B. khuôn mặt của học sinh
C. chuyển động của học sinh
D. robot thông minh
Từ ‘they’ trong đoạn 2 ám chỉ ‘intelligent robots’.
Thông tin:
Intelligent robots will read students' faces, movements and maybe even brain signals. Then they will adapt the information to each student.
→ Chọn đáp án D
Question 35. Which of the following is TRUE according to the passage?
A. Some teachers use robots to reduce their time answering emails and marking homework.
B. Robots are always better at diagnosing illness than doctors.
C. Most jobs seem as if they can be done by robots or computers.
D. Robot assistants could help teachers by marking homework.
Giải thích
Theo bài đọc, câu nào sau đây là ĐÚNG?
A. Một số giáo viên sử dụng robot để giảm thời gian trả lời email và chấm bài tập về nhà.
B. Robot luôn chẩn đoán bệnh tốt hơn bác sĩ.
C. Hầu hết các công việc có vẻ như có thể được thực hiện bởi robot hoặc máy tính.
D. Trợ lý robot có thể giúp giáo viên bằng cách chấm bài tập về nhà.
Thông tin:
+ If robots could cut the time teachers spend marking homework and writing reports, teachers would have more time and energy for the parts of the job humans do best. (Nếu robot có thể cắt giảm thời gian giáo viên dành cho việc chấm bài tập về nhà và viết báo cáo, giáo viên sẽ có nhiều thời gian và năng lượng hơn cho những phần công việc mà con người làm tốt nhất.)
→ A sai vì bài đọc không đề cập giáo viên hiện tại đã sử dụng robot để làm điều này.
→ D đúng với thông tin được đề cập.
+ In some cases, they already perform better than doctors at diagnosing illness. (Trong một số trường hợp, chúng đã thực hiện việc chẩn đoán bệnh tốt hơn bác sĩ.)
→ B sai vì bài đọc chỉ nói rằng robot có thể chẩn đoán bệnh tốt hơn bác sĩ trong một số trường hợp, không phải là luôn luôn.
+ It's not a popular opinion and it's unlikely robots will ever have empathy and the ability to really connect with humans like another human can. (Đó không phải là một ý kiến phổ biến và không có khả năng robot sẽ có sự đồng cảm và khả năng thực sự kết nối với con người như một con người khác có thể.)
→ C sai vì bài đọc chỉ ra rằng có những công việc mà robot không thể thay thế hoàn toàn, đặc biệt là khi nói về việc robot không thể có cảm xúc và sự kết nối với con người như con người có thể làm.
→ Chọn đáp án D