The relationship between mass media and teenage health has become a topic of growing concern among parents, educators, and health professionals. Mass media, which includes television, movies, social media, and the internet, plays a significant role in shaping the physical, mental, and emotional well-being of teenagers. On the positive side, mass media makes health information easily accessible to teenagers, offering them knowledge about nutrition, exercise, mental health, and sexual health. Platforms like YouTube and Instagram can be powerful tools for promoting healthy behaviors and raising awareness about critical issues such as substance abuse, bullying, and mental health disorders.
However, the pervasive nature of mass media also brings substantial risks. Teenagers are frequently exposed to unrealistic body images and beauty standards, which can lead to body dissatisfaction, eating disorders, and diminished self-esteem. Social media, in particular, has been linked to increased feelings of bias and anxiety, driven by constant comparisons with peers. The anonymity and reach of the internet also facilitate cyberbullying, posing a significant threat to teenagers' mental health.
Additionally, excessive screen time contributes to a sedentary lifestyle, potentially leading to obesity and associated health problems. Furthermore, exposure to violent content can desensitize teenagers to aggression and increase the likelihood of aggressive behavior.
Addressing these issues requires a concerted effort from parents, educators, and policymakers to promote media literacy, enabling teenagers to critically evaluate the content they consume. Encouraging healthy media habits, setting screen time limits, and providing access to diverse, positive content are crucial steps in fostering a healthier relationship between mass media and teenage health.
(Adapted from https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov)
Question 23: Which of the following is NOT mentioned as a benefit of mass media in the article?
A. Providing health information B. Promoting healthy behaviors
C. Reducing screen time D. Raising awareness about critical issues
Câu nào sau đây KHÔNG được đề cập là lợi ích của phương tiện truyền thông đại chúng trong bài viết?
A. Cung cấp thông tin về sức khỏe B. Thúc đẩy các hành vi lành mạnh
C Giảm thời gian sử dụng màn hình D. Nâng cao nhận thức về các vấn đề quan trọng
Dẫn chứng: Trong đoạn 1, bài viết nói rằng phương tiện truyền thông "makes health information easily accessible to teenagers, offering them knowledge about nutrition, exercise, mental health, and sexual health" và "platforms like YouTube and Instagram can be powerful tools for promoting healthy behaviors and raising awareness about critical issues such as substance abuse, bullying, and mental health disorders."
Question 24: The word accessible in paragraph 1 is OPPOSITE in meaning to________.
A. impractical B. inconvenient C. unavailable D. unreliable
"Accessible" có nghĩa là dễ dàng tiếp cận hoặc có sẵn. Từ trái nghĩa với "accessible" là "unavailable" có nghĩa là không thể tiếp cận được, không có sẵn.
Question 25: Which of the following best paraphrases the underlined sentence in paragraph 1?
A. Social media can spread awareness and encourage healthy habits.
B. YouTube and Instagram only promote negative behaviors.
C. Critical issues are rarely addressed on social media platforms.
D. Healthy behaviors are often ignored by social media platforms.
Câu nào sau đây diễn giải lại câu được gạch chân trong đoạn 1 một cách hay nhất?
A. Phương tiện truyền thông xã hội có thể nâng cao nhận thức và khuyến khích các thói quen lành mạnh.
B. YouTube và Instagram chỉ thúc đẩy các hành vi tiêu cực.
C. Các vấn đề quan trọng hiếm khi được giải quyết trên các nền tảng truyền thông xã hội.
D. Các hành vi lành mạnh thường bị các nền tảng truyền thông xã hội bỏ qua.
Câu trong đoạn 1 là: "Platforms like YouTube and Instagram can be powerful tools for promoting healthy behaviors and raising awareness about critical issues such as substance abuse, bullying, and mental health disorders." Câu này nói rằng YouTube và Instagram có thể là công cụ mạnh mẽ để thúc đẩy hành vi lành mạnh và nâng cao nhận thức về các vấn đề quan trọng như lạm dụng chất kích thích, bắt nạt và các vấn đề sức khỏe tâm thần.
Question 26: The word bias in paragraph 2 could best be replaced by________.
A. publicity B. presence C. prejudice D. distribution
Từ "prejudice" có nghĩa là sự thiên kiến hoặc thành kiến, là từ thay thế phù hợp nhất cho "bias".
Question 27: Which of the following is TRUE according to the passage?
A. Social media always promotes positive body images.
B. Teenagers rarely use social media for health information.
C. Excessive screen time can lead to health problems.
D. All media exposure is beneficial for teenagers.
Theo đoạn văn, câu nào sau đây là ĐÚNG?
A. Phương tiện truyền thông xã hội luôn thúc đẩy hình ảnh cơ thể tích cực.
B. Thanh thiếu niên hiếm khi sử dụng phương tiện truyền thông xã hội để biết thông tin về sức khỏe.
C. Thời gian sử dụng màn hình quá nhiều có thể dẫn đến các vấn đề về sức khỏe.
D. Mọi sự tiếp xúc với phương tiện truyền thông đều có lợi cho thanh thiếu niên.
Trong đoạn 3, bài viết nói rằng: "Additionally, excessive screen time contributes to a sedentary lifestyle, potentially leading to obesity and associated health problems."
Bài viết nêu rõ rằng việc sử dụng quá nhiều màn hình có thể dẫn đến lối sống ít vận động, từ đó gây ra các vấn đề sức khỏe như béo phì. Điều này cho thấy câu C là đúng, vì nó nói về sự liên quan giữa thời gian sử dụng màn hình quá mức và các vấn đề sức khỏe.
Question 28: The word they in paragraph 4 refers to________.
A. parents B. educators C. policymakers D. teenagers
Addressing these issues requires a concerted effort from parents, educators, and policymakers to promote media literacy, enabling teenagers to critically evaluate the content they consume. (Để giải quyết những vấn đề này, cần có sự nỗ lực chung từ phía phụ huynh, nhà giáo dục và nhà hoạch định chính sách nhằm thúc đẩy hiểu biết về truyền thông, giúp thanh thiếu niên có thể đánh giá một cách phê phán nội dung mà họ tiếp nhận.)
Question 29: In which part of the passage does the writer explain the risks of mass media to teenagers’ mental health?
A. Paragraph 1 B. Paragraph 2 C. Paragraph 3 D. Paragraph 4
Đoạn 2 mô tả những nguy cơ của phương tiện truyền thông đối với sức khỏe tâm thần của thanh thiếu niên, như "Teenagers are frequently exposed to unrealistic body images and beauty standards, which can lead to body dissatisfaction, eating disorders, and diminished self-esteem. Social media, in particular, has been linked to increased feelings of bias and anxiety, driven by constant comparisons with peers."
Bài viết trình bày các rủi ro mà thanh thiếu niên phải đối mặt khi tiếp xúc với phương tiện truyền thông, đặc biệt là trong đoạn 2 , bao gồm việc bị ảnh hưởng bởi những hình ảnh cơ thể không thực tế và cảm giác thiên vị, lo âu gia tăng khi so sánh với bạn bè.
Question 30: In which part of the passage does the writer emphasize the need for media literacy and balanced media habits?
A. Paragraph 1 B. Paragraph 2 C. Paragraph 3 D. Paragraph 4
Đoạn 4 nói rõ về sự cần thiết của việc thúc đẩy "media literacy" (kiến thức về phương tiện truyền thông) và thói quen sử dụng phương tiện truyền thông cân bằng: "Addressing these issues requires a concerted effort from parents, educators, and policymakers to promote media literacy, enabling teenagers to critically evaluate the content they consume."
Đoạn 4 nhấn mạnh rằng việc giải quyết các vấn đề liên quan đến phương tiện truyền thông đòi hỏi sự nỗ lực của cha mẹ, giáo viên và các nhà hoạch định chính sách để khuyến khích thanh thiếu niên phát triển khả năng đánh giá thông tin từ phương tiện truyền thông một cách có ý thức và hợp lý.